FIC CAT 2017

CLOENDA DEL FIC CAT 2017, L'ART DEL GUIÓ, L'ART DE LA COMÈDIA.

El passat diumenge dia 11 de juny es va celebrar la cloenda de la desena edició del festival FIC CAT, festival que es celebra a Roda de Berà i que enguany ha celebrat el seu desè aniversari, cosa que te molt de mèrit ja que es un festival dedicat única i exclusivament al cinema rodat en parla catalana, es a dir, que son més resistents que el poblet de l'Astèrix o ja posats, més que un espectador de l'Albert Serra, es a dir més que una celebració va ser una commemoració en tota regla.

Cada any el festival dedica les seves edicions a parlar d'un dels aspectes de l'ofici de cinema, ja sigui a la interpretació, a la música, la direcció o com aquest any, als guionistes, aquests soferts desconeguts que de vegades son més ignorats que un llibre de filosofia a un camp de futbol.

M'agradaria parlar de les virtuts dels films guanyadors i perdedors, la pega es que tots els títols seleccionats eren d'un altíssim nivell, des de INCERTA GLÒRIA fins a MIL COSES QUE FARIA PER TU, del drama més tremebundo fins a la comèdia més lleugera, des de LA PROPERA PELL fins ESTIU DE 1993 (film que a més va ser guardonat al passat festival de Berlin com a millor òpera prima....) es a dir res a dir en contres dels films ja siguin guanyadors o no.

 La cerimònia va conduïda per un gran Toni Albá que va jugar constantment amb la suposició de que estàvem en un assaig general per la setmana següent i ens havíem de preparar ben preparats, amb entusiasme i espontàniament, de fet va ser tant divertit que fins hi tot ens va llegir unes pàgines del B.O.E. el Boletín Oficial del Estado: la repera, no creieu, es més divertit del que sembla.

Entre les personalitats que van celebrar el desè aniversari hi havia la presidenta del parlament Carme Forcadell, que va encoratjar als cineastes a seguir rodant en la nostra llengua i promoure el fet de veure cinema en condicions, de valorat la feina dels cineastes i de no demanar tant la cultura exclusivament gratuïta, perquè darrera de cada Pel·lícula, llibre, quadre, interpretació musical o actoral hi ha no hores de feina, si no mesos o anys d'esforç ja sigui individual o col·lectiu, un esforç de temps, vida i diners que de vegades sembla que ningú sap ni vol valorar i que pot fer caure la cultura en la indigència.

 Molta gent està contra les subvencions al cinema i et posen com a mostra coses com OCHO APELLIDOS.... , els que diuen això no han vist (ni hauran volgut veure) LA PROPERA PELL o INCERTA GLÒRIA, o qualsevol film, d'aquests que passen pràcticament d'amagatotis per la cartellera i que porten més cinema a dintre que qualsevol pel·liculeta de les que ens envaeixen cada setmana amb tones de publicitat, diguem doncs: visca el cinema, cinema, per el cinema.

 Això si, vaig trobar a faltar el conseller de cultura Santi Vila que es veu que el cinema no li fa massa pes perquè tampoc se’l va veure l'any passat per la festa d'estiu del cinema Català..., no voldria criticar però....

 Be amb tot això el palmarès va estar prou ben repartit i va deixar a gairebé tots contents, però es el que dèiem, totes les propostes eren boníssimes així que os deixo amb el palmarès al complert i esperem que hi hagi una 11ena edició del FIC CAT.

 Fins l'any que ve i molt bon cinema.

 

 

 PALMARÈS

 

Premi Honorífic

 ROSA VERGÉS ,

guionista i directora

 

Premi JOVE 48 HORES

 LES COSES SÓN ALLÍ ,

curtmetratge de Lia Guasch. Tarragona. 2017

 

Premi a la millor producció de les comarques tarragonines

 BAIX A MAR, ELS ESTIUS A LA TORREDEMBARRA DELS ANYS 20 ALS 40 DEL SEGLE XX , documental de Maria Roig. Ajuntament de Torredembarra –Tarragona. 2016

 

Premi a la millor producció d’un centre educatiu

 CLIC! ,

curtmetratge de l’alumnat de batxillerat de Cultura Audiovisual de l’Institut Llucmajor amb direcció de Víctor Castells. Palma –Illes Balears. 2016

 

Premi al millor videoclip

 PREVISIONS D’ACOSTAMENT (Blaumut) ,

amb guió i direcció de Paul Carr. Deliris. Barcelona. 2016

 

Premi  al  millor documental

 SASHA ,

amb guió i direcció de Fèlix Colomer. ESCAC Films. Sabadell –Barcelona. 2016

 

Premi al millor curtmetratge

 GRAFFITI ,

amb guió de Lluís Quílez i Javier Gullón i direcció de Lluís Quílez. Euphoria Productions. Barcelona. 2015

 

Premi al millor llargmetratge

 ESTIU 1993 ,

amb guió i direcció de Carla Simón. Inicia Films. Barcelona. 2017

 

Menció especial del Jurat

 INCERTA GLÒRIA ,

amb guió de Coral Cruz i Agustí Villaronga i direcció d’Agustí Villaronga. Massa d’Or Produccions. Barcelona. 2017

Per la qualitat de la producció.

Per l’excel·lència en l’adaptació d’un clàssic de la literatura catalana contemporània.

Per la capacitat de connectar amb un públic molt ampli.

 

Premi al millor guió cinematogràfic

 LA PROPERA PELL ,

amb guió d’Isaki Lacuesta, Isa Campo i Fran Araujo i direcció d’Isaki Lacuesta i Isa Campo. Corte y Confección de Películas. Barcelona. 2016

 

Menció especial del Jurat

 CUCLI ,

documental escrit i dirigit per Xavier Marrades. Nanouk Films. Cervera –Lleida. 2016

Per haver creat una història singular, original i amb una gran força metafòrica.

 

Premi Nova Crítica

 ESTIU 1993 ,


amb guió i direcció de Carla Simón. Inicia Films. Barcelona. 2017

 

 

Premi del públic

 EL VIATGE DE L’UNAI ,

documental d’Andoni Canela amb guió de Julio Mazarico, Meritxell Margarit i Unai Canela. Ohm Productions. Barcelona. 2016

 

Premi al millor guió escrit

 CÍMBALS ,

guió d’Artur Trias per a un curtmetratge de ficció.